Met ‘Project 4.501’ geeft Almere City FC een positieve draai aan een seizoen, waarvan het maar de vraag is hoeveel wedstrijden de supporters uiteindelijk bij mogen wonen. Voor slechts €45,01 koop je een seizoenkaart en neem je een ingecalculeerd gokje. Een buil kun je je er bijna niet aan vallen, want met slechts drie thuiswedstrijden ben je uit de kosten. En als zelfs dat niet lukt, garandeert Almere City FC een eigen Party en korting op het seizoen 2021-2022 – ongeacht de ploeg dan nog in de Keuken Kampioen Divisie speelt of in de Eredivisie.
Die garantie valt goed, de seizoenkaarten zijn in deze editie van de Keuken Kampioen Divisie niet aan te slepen. Waar de club nooit meer dan 1.250 seizoenkaarten wist te verkopen met een prijs tussen de €136 en €240 , daar is dit seizoen het aantal van 3.400 abonnees bereikt. Zelfs voordat de ploeg van Ole Tobiasen een spectaculaire opmars maakte op de ranglijst, verzekerden het merendeel van de bezoekers zich al van een entreeticket. Op Tweede Pinksterdag werden de eindtotalen van vorig seizoen bereikt en sindsdien blijft de teller in beweging. Zelfs nu er een gedeeltelijke lockdown is afgeroepen.
Inmiddels zijn ze ten kantore van City aan het aftellen. Het aantal is zo hoog, dat Almere City FC zich op papier eigenlijk al elke thuiswedstrijd weet verzekerd van een toeschouwersrecord. Op 17 januari waren het immers 3.484 toeschouwers die bij de Stadium Warming Party tegen De Graafschap kwamen. Dat aantal moet zich te evenaren zijn als de overheid straks het sein ‘Brand Meester’ geeft inzake de coronacrisis. En het duidt meteen hoopvol voor de toekomst.
Heb je nog geen seizoenkaart? Bestel die dan hier.
Sportief
Louter naar de sportieve prestaties kijkend hoef je de seizoenkaart niet te laten. Almere City FC heeft de beste seizoenstart uit de geschiedenis achter de naam en mag zich op moment van schrijven meten met de beste ploegen uit de Keuken Kampioen Divisie. In de eerste elf duels van het seizoen werd niet verloren en maar liefst acht keer gewonnen. Het is dat de ploeg van Ole Tobiasen een mindere fase kende tegen laagvliegers als FC Den Bosch en FC Dordrecht of het had zich ook in een positie weten te manoeuvreren voor een periodekampioenschap. Helaas ging dat feest, dankzij de zware concurrentie van SC Cambuur, De Graafschap en NAC Breda ternauwernood niet door. Toch lijken de aspiraties om te promoveren ook vertaald naar het veld. Zoals breed uitgemeten in de pers is Almere City FC begonnen aan het laatste jaar van het vijfjarenplan en één van de doelstellingen uit dat prestigieuze plan is de stap naar de Eredivisie in mei 2021. Als de Almeerse ploeg de vorm uit de eerste periode vast kan houden, met de nieuw aangetrokken patron Ryan Koolwijk als rustgevende aanjager op het middenveld, dan eindigt het gegarandeerd bij de top 5 en kan -ongeacht of de uiteindelijke promotie is bewerkstelligd- met recht worden geconstateerd dat de formatie er in ieder geval alles aan gedaan heeft om het vijfjarenplan succesvol af te sluiten. Niet eerder was de vibe rondom de Competitieweg zo goed.
In de stad
Megadoeken met de voetballende trots op het lokale Stationsplein geven het winkelgebied in Almere-Stad een kleurrijke boost. Anass Ahannach, Oussama Bouyaghlafen en Ilias Alhaft zijn elf meter groot aangebracht langs de aanrijdroutes bij het Centraal Station. Bestickerde winkelpanden, beschikbaar gesteld door de trotse eigenaar Kroonenberg Groep, schreeuwen ‘Mijn kleur is rood’. Steeds meer ademt de binnenstad Almere City FC, steeds meer weten de inwoners dat de stad een voetbalclub heeft die er toe doet.
Eén van de unieke karakters rond Almere City FC die ook op de megadoeken is terug te vinden? Dat is clubmascotte Ally de Aap. Sinds zijn introductie in voetballand drie jaar geleden is er geen jaargetijde voorbij gegaan, zonder dat deze primaat zich op een of andere wijze liet gelden. Ally beweegt zich als een jongvolwassene door de stad en zijn verhaal laat zich makkelijk raden: hij maakt fouten, is de ondeugd zelve en heeft maar wat moeite met volwassen worden. Sinds zijn hoffelijkheden richting tv-coryfee Aletha Leidelmeijer weten we in ieder geval dat ook menselijke gevoelens hem niet vreemd zijn. Hij is een Peter Pan met staart en wordt zo ook bejegend door de media.
Ook voor de clubmascotte brengt de coronatijd natuurlijk een bijzondere last met zich mee. De clubmascotte heeft zijn functie als publieksopjutter tijdelijk verloren en mag eigenlijk volgens de KNVB-protocollen niet in het stadion komen. Dat is elke thuiswedstrijd weer een kat-en-muis-spel met de veiligheidsmensen die de entreepoorten van het Yanmar Stadion moeten bewaken. Terwijl Ally af en toe de randjes opzoekt om zijn favoriete team live in actie te zien, is hij ondertussen ook en gevaarlijk avontuur aangegaan met zijn eigen legertje speciaal agenten. Als leider van ‘Agentschap 4.501’ zet de primaat de kidsclubleden hard aan het werk om voor eens en altijd de sleutel naar de Eredivisie boven water te krijgen en naar Almere te halen. Het is een verhaallijn die Ally sinds kort voedt over meerdere social media kanalen: hij heeft zijn eigen Instagramkanaal en is sinds kort ook te vinden op TikTok.
Je bent er live bij!
Alle wedstrijden van Almere City FC zijn in ieder geval in coronatijd live te zien op de Nederlandse sportzender FOX Sports. En alsof dat nog niet genoeg is wordt ook elke uit- en thuiswedstrijd live van commentaar voorzien op de regionale radiozender Easy 95.5 FM. Onze eigen bevlogen Jordy Haak maakt van elk doelpunt en fluitsignaal een billenknijpmoment voor de mensen die er zelf niet bij kunnen zijn. Daarnaast ontplooit de club diverse initiatieven om de supporters toch het gevoel te geven dat ze erbij mogen zijn. Zo werden er televisiekijkpakketjes gelanceerd met daarin Ally Pale Ales en kon je bij Domino’s Pizza op wedstrijddag ook pizza’s bestellen voor de ludieke prijs van €4,51. En ook de spectaculaire licht- en geluidshow voorafgaand aan de thuiswedstrijd tegen NAC Breda zal iedereen met een rood hart nog bijgebleven zijn.
Almere City FC zit zo tijdens Project 4.501 zeker niet stil. Hiermee heeft de club uit Flevoland ook landelijk de harten gestolen en is het uitverkoren om op te treden als FieldLab om te kijken wat tijdens de coronacrisis allemaal wél kan. City legt zo in alle facetten de basis voor een mooie toekomst van de club. Of die nu is weggelegd in de Eredivisie of in de Keuken Kampioen Divisie.