YANMAR Europe B.V. heeft het lopende stadioncontract met Almere City FC opengebroken en met drie extra jaren verlengd. Dit betekent dat het stadion van de jongste betaald voetbalorganisatie van Nederland minimaal tot medio 2025 de naam YANMAR Stadion draagt. De Japanse multinational is reeds sinds 2015 naamgever van het stadion. Het YANMAR Stadion is reeds een begrip als stadion en maakt inmiddels ook als multifunctionele eventlocatie steeds meer naam.
Peter Aarsen werkt al 16 jaar in verschillende hoedanigheden voor de Europese tak van YANMAR. In 2011 werd hij benoemd tot directeur van YANMAR Marine International, de afgelopen acht jaar doet hij dienst als CEO van YANMAR Europe B.V. “Wij zijn een vestiging van YANMAR wereldwijd en wij overzien de belangen van dat bedrijf in het Europese speelveld vanuit Almere,” aldus Aarsen.
YANMAR is een Japans bedrijf en wereldwijd leverancier van kleine en grote motoren, landbouwmachines en -toebehoren, constructiemachines, energiesystemen, scheepvaartmotoren, werktuigmachines en –componenten. Aarsen: “Wij zijn in Almere onderdeel van een Japans concern, maar bovenal van een familiebedrijf. Vooral de kernwaarden van dat familiebedrijf zie je terug in onderneming. Bij YANMAR hechten wij veel belang aan langdurige relaties en aan verantwoordelijkheden nemen. Die familiespirit maakt het werken bij YANMAR heel aangenaam. Bovendien zie je dat er steeds minder een Japans sausje over de onderneming zit: de meest belangrijke management posities zijn tegenwoordig lokaal ingevuld.”
Sportief steuntje
De verlenging van de sponsorovereenkomst voor de stadionnaam valt samen met een sportief matige periode van Almere City FC. Almere City FC algemeen directeur John Bes is daarom positief verrast door het openbreken van het contract en verlengen met drie jaar. Voor Aarsen is die beslissing vanuit de kernwaarden van het bedrijf niet moeilijk, te meer omdat YANMAR geen onbekende is in de sportwereld en veel voetbal- en watersportsportactiviteiten op lokaal, nationaal en internationaal niveau sponsort. Zo is het bedrijf eigenaar van de Japanse voetbalclub Cerezo Osaka. Zo zegt Aarsen: ,,We dragen de voetballerij een warm hart toe. De teamspirit die je bij een voetbalteam ziet, die zit ook verankerd in onze onderneming. In een voetbalwedstrijd heb je ups and downs. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Almere City FC heeft de wind momenteel niet in de zeilen, maar dan moet je er met z’n allen achter staan om er voor te zorgen dat het tij keert. Voor ons is dit een passend moment om aan de club te laten zien dat wij er vertrouwen in hebben. De kernwaarden passen nog steeds bij wat YANMAR vindt en voelt. Ambitie, prestatie en groei verbinden ons. We willen graag met de club de reis naar de toekomst maken en jullie de ambitieuze doelstelling waar laten maken. Ik hoop van ganser harte dat dit binnenkort een mooie promotie naar de Eredivisie oplevert.”
Zelf weet YANMAR Europe B.V. hoe het is om in roerige tijden successen te boeken. Het bedrijf heeft ondanks de coronacrisis een uitstekend jaar achter de rug. “Om daar maar weer de parallel te maken: je moet vertrouwen hebben in de basis,” zegt Aarsen. “Zelf kennen we ook echt wel tijden dat zaken soms moeilijk van de grond komen. Juist dan heb je een steuntje in de rug nodig en moet je ergens op terug kunnen vallen. Juist dan werkt het delen van successen stimulerend.”
Volgens Aarsen heeft YANMAR Europe B.V. ook voor 2022 een groeiscenario voor ogen, maar zijn de uitdagingen veranderd. “Vroeger lag de uitdaging in het uitbreiden van ons marktgebied en ons klantenportfolio. Nu ligt dat meer in het optimaliseren van de logistieke verbindingen. De vraag in de markt is gigantisch hoog, maar er zijn momenteel veel intrigerende uitdagingen in de supply chain. Leveranciers kunnen om wat voor reden niet aan de vraag voldoen en de onbalans in de container-industrie en de blokkade van het Suezkanaal hebben laten zien dat er veel logistieke turbulentie is. Al met al zitten we met zijn allen in een bubbeleconomie en staat deze gaat in de nabije toekomst een keertje barsten. Ook op dat scenario zijn wij uiteraard goed voorbereid.”
In Azië is 2022 het “Jaar van de Watertijger”, weet Aarsen. “Ik kan het natuurlijk niet nalaten om de waarden van onze Aziatische roots te benadrukken. Elk jaar heeft specifieke kenmerken en het jaar 2022 staat te boek als een jaar waarin er volop kansen komen voor marktspelers die met extra energie en optimisme de markt bestormen. Er liggen daarbij extra veel kansen voor spelers die iets meer risico durven nemen. Wij zijn zelf voornemens dat te doen en we verwachten dat ook van Almere City FC.”
Stadion als uithangbord
Nu het publiek er weer bij mag zijn is het uitkijken naar mooie affiches met een goed gevuld stadion. Meer nog dan dat is het verbouwde onderkomen van de club een geweldige trekpleister voor mooie evenementen, seminars en teambuildingsessies. Het is indrukwekkend wat Almere City FC met de bouw van het nieuwe stadion in coronatijd heeft bewerkstelligd, vindt ook de CEO. “De club krijgt steeds meer naamsbekendheid en is steeds meer een verbindende factor in de regio. We mogen oprecht trots zijn op wat hier tijdens de coronacrisis is neergezet. Wij liften daar als YANMAR Europe B.V. mooi op mee. Steeds meer jonge mensen weten wie wij zijn en dat is voor ons belangrijk. Ons doel in Nederland is niet zo zeer om de omzet te vergroten, maar om jonge talenten aan ons te binden. Daar ligt namelijk onze grootste uitdaging.”
Ook goed werkgeverschap bindt personeel. Volgens de directeur van de naamgever van het stadion grijpt Almere City FC ook de regie wanneer het aankomt op sociaal-maatschappelijk ondernemen, waarbij vitaliteit de maatstaf is. Eén van de nieuwe projecten die de Almeerders uit de kast hebben getrokken is het traject ‘Fitste Bedrijf van Nederland’, waar ook een grote actieve rol is weggelegd voor YANMAR Europe B.V. “Een nieuwe sporttempel betekent nieuwe sportieve ambities. Wij zijn heel erg geïnteresseerd om via dit project de werknemers van ons bedrijf in beweging te brengen. Het zorgt voor een onderlinge band en leidt sowieso tot plezier. Vitaliteit is van alle tijden, dus je zult ook mij wat vaker terug zien als actief sportbeoefenaar bij de businessclub-activiteiten.”
“Uiteraard begrijpen wij dat de activiteiten naar aanleiding van de overheidsmaatregelen gedownsized zijn, maar Almere City FC heeft zich er goed doorheen geslagen en de boel draaiende gehouden. Wij kijken er met z’n allen naar uit om weer actief deel uit te kunnen maken van de club, waaronder projecten als ‘Het Fitste Bedrijf’. Maar uiteindelijk zijn het de thuiswedstrijden in het eigen stadion op vrijdagavond, die een fantastisch bindmiddel zijn waar we allemaal onderdeel van uit willen maken,” sluit hij af.
Over YANMAR
Opgericht in 1912 in Osaka, Japan, was YANMAR het allereerste bedrijf dat er in 1933 in slaagde een compacte dieselmotor van praktisch formaat te produceren. Met de industriële dieselmotor als hoeksteen van de onderneming bleef YANMAR zijn producten, diensten en expertise verder ontwikkelen en uitbreiden om als fabrikant van industriële apparatuur totaaloplossingen te leveren. YANMAR is wereldwijd actief op zeven continenten.
De missie van YANMAR luidt: “Duurzame oplossingen bieden voor de uitdagingen waarmee onze klanten worden geconfronteerd bij de productie van voedsel en het gebruik van energie, waarmee we het leven van mensen verrijken voor alle toekomstige situaties”, zowel op het land, op zee en in de stad. Dit laat zien dat YANMAR vastberaden is de wereld van dienst te zijn met ‘Een Duurzame toekomst’.
Algemeen directeur John Bes van Almere City FC is zeer gelukkig met de verlenging. “YANMAR is inmiddels al zes seizoenen een droompartner. Samen geloven we in de ambitie van de club. Prachtig dat dit juist op dit moment wordt bevestigd door Yanmar. In lastige tijden leer je je vrienden kennen en het mag duidelijk zijn dat Yanmar een hele betrouwbare en proactieve vriend is gebleken. De bekendmaking van de verlenging is bovendien een uithangbord gebleken voor de rest van de businessclub, want wij zijn ook in coronatijd weer 22% gegroeid.”
Foto: Ron Baltus / sportshots.pro