Op het moment dat de transfermarkt nog gesloten was, kondigde Almere City FC afgelopen december de eerste twee winterse versterkingen al aan. Tom Pruim (30) en Sharon Hogeboom (28) kwamen het kantoorteam versterken in de rol van Partnership Marketeer en Event Manager. Ruim vier maanden later geven beide nieuwelingen aan dat ze zich al helemaal ‘part of the team’ voelen. ,,Het Almere City DNA zit er snel in.”
Anticyclisch
Ondanks dat de coronasituatie voor veel uitdagingen zorgt in de voetballerij, koos Almere City FC er eind 2020 voor om juist nu te investeren in heden en toekomst. ,,Anticyclisch en daarmee lekker eigenwijs”, glimlacht Hogeboom. ,,Dat de vacature voor een ‘evenementen manager in de sport’ in deze gekke tijd online verscheen, was voor mij een positieve verrassing. Ik concludeerde daaruit direct dat er bij deze club anders wordt gedacht.”
,,Je kunt wachten tot de situatie op een gegeven moment verandert, maar je kunt ook direct de koe bij de horens vatten. Dat is hier gebeurd en dat voelt best bijzonder”, benadrukt ook Pruim, die op 1 december aan zijn nieuwe functie in het Yanmar Stadion begon.
Potentie
,,Ik ben in een warm bad terechtgekomen”, vervolgt hij. ,,Soms schreeuwen clubs hun plannen van de daken, maar ontbreekt het aan daadkracht. Hier heb ik juist het gevoel dat woorden worden omgezet in actie. Dat zie je ook terug als je kijkt naar de ontwikkeling die de club in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Almere is qua inwonersaantal de achtste stad van Nederland en de club heeft daarmee de potentie om uit te groeien tot een stabiele speler in de Eredivisie. Het is mooi om in een vroegtijdig stadium in te stappen en met elkaar naar dat doel toe te werken.”
Als Partnership Marketeer is Pruim verantwoordelijk voor het waarborgen van de sponsorbelangen. ,,Almere City FC heeft een mooi pallet aan businesspartners. Aan mij de taak om samen met het team al die partijen binnenboord te houden. Ik heb vrij snel mijn plek gevonden binnen de club en wil nu graag meebouwen aan de toekomst. Ik ben in de afgelopen maanden druk geweest met de verlengingstrajecten en het verwezenlijken van sponsoractivaties. Zo probeer ik mee te denken in het creatieve proces. We moeten verder kijken dan de LED-boarding en een plek op het wedstrijdshirt. We hebben in Almere een mooie achterban. Hoe kunnen we die mensen optimaal bereiken om de bedrijfsdoelstellingen van de sponsor te behalen en de club op een positieve manier naar buiten te brengen? Daar denken we volop over na en richting de Eredivisie proberen we bepaalde elementen net iets anders in te steken.”
Fitste Club van Nederland
De verschillende sponsoren leerde Pruim al beter kennen via ‘De Fitste Club van Nederland’, een twaalf weken durend vitaliteitsprogramma, exclusief voor businessclubleden. ,,Daar ben ik inderdaad ook flink druk mee geweest”, lacht hij. ,,Van het bedenken van challenges, tot het bijhouden van de sportieve inspanningen die iedereen heeft geleverd. De Fitste Club van Nederland is een goed voorbeeld waaruit blijkt dat Almere City FC anders denkt dan menig ander club. Je hoort tegenwoordig heel vaak dat er bijna niks kan, maar het woordje ‘niks’ komt in ons woordenboek niet voor. Het zit in het DNA van deze club om de focus te leggen op hetgeen dat wel kan. Met de Fitste Club van Nederland hebben we iets moois gerealiseerd, waarbij business en pleasure hand in hand gingen. De commitment was heel hoog.”
Evenementenlocatie
Voldoende werk dus voor Pruim, maar geldt dat ook voor een Event Manager, nu er geen publiek welkom is in de stadions? ,,Het is anders, maar mijn blik is nu al gericht op de toekomst”, legt Hogeboom uit. ,,Ik kan niet wachten op het moment dat alles weer kan en mag. In de afgelopen maanden ben ik bezig geweest met de organisatie rondom de Fieldlab-wedstrijd Almere City FC – SC Cambuur en we zijn het verbouwde Yanmar Stadion als evenementenlocatie in de markt aan het zetten. We beschikken hier over prachtige ruimtes, die bij uitstek geschikt zijn voor bijvoorbeeld bedrijfsvergaderingen, borrels en feestjes. Er komt een website, waarop alle informatie hierover terug te lezen is. Met 5th Corner hebben we de huisstijl ontwikkeld en met SenS Online Solutions zijn we nu de website aan het bouwen. Wanneer dit businessmagazine gepubliceerd wordt, hoop ik dat deze website live is. Ik heb inmiddels een cursus WordPress gehad en kan er dus tegenaan”, lacht Hogeboom, die natuurlijk ook hoopt dat we spoedig terug kunnen naar het oude normaal.
,,Als Evenementen Manager hoop ik een belangrijke rol te kunnen gaan spelen in de organisatie van wedstrijden en events die in en rondom het Yanmar Stadion plaatsvinden. Dat werk zit er momenteel helaas nog even niet in. Jammer, want bijvoorbeeld Almere On Stage zou hier plaatsvinden. Richting het nieuwe seizoen zal het echter steeds drukker worden. De Stadium Warming Party ligt in het verschiet en er komt natuurlijk ook een moment dat we weer in een vol stadion mogen voetballen. Daar kijk ik enorm naar uit.”
Sportwereld
Helemaal nieuw is het werken in de sportwereld overigens niet voor Hogeboom. ,,Ik ben werkzaam geweest als projectmanager voor TIG Sports. In die rol was ik betrokken bij onder meer het KLM Open (golf red.), de Invictus Games (Multisport evenement voor militairen en veteranen die psychisch of lichamelijk gewond zijn geraakt in het leger red.) en het EK beachvolleybal 2018.”
Voor Pruim geldt hetzelfde. ,,Ik heb sportmarketing gestudeerd en daarna een master gedaan in sportmanagement. Inmiddels heb ik reeds negen jaar ervaring bij gerenommeerde sportmarketingbureaus als House of Sports en Players United. Dat maakt het extra leuk om het nu een keer uit een ander standpunt – dat van een club – te ervaren.”
Supporters
Hoewel ze pas een paar maanden meedraaien in het Yanmar Stadion leven Pruim en Hogeboom al volop mee met het eerste elftal. ,,Ik veer op bij iedere kans. De Almere City-supporter zit nu al in mij”, beaamt Pruim.
,,Ik ben altijd al een voetballiefhebber geweest”, vervolgt Hogeboom. ,,Mijn opa speelde in het eerste van Soest en bleef ook daarna heel betrokken bij de club. Daardoor was het bij ons thuis traditie dat we iedere zondag langs het veld stonden. Bovendien staat op dinsdag en woensdag de televisie bij mij thuis standaard op de Champions League ingeschakeld. De band met Almere City FC was er vrijwel direct. Met Pasen wilde ik alleen bij familie op bezoek als gegarandeerd kon worden dat de televisie aan zou staan op het voetbal. Dat geeft wel aan hoe intens ik inmiddels meeleef met de ploeg.”