De horeca krijgt tijdens de corona lockdown klap na klap te verduren. Brasserie Bakboord in Almere Haven kende ondanks de crisis in 2020 een positieve cashflow. Eigenaar Taco van der Meer ziet door de wolken de zon schijnen: ,,Het is ons gelukt om nieuwe gasten te bereiken, die nog nooit in ons restaurant zijn geweest.”
Bijgaand artikel verscheen afgelopen week in het nieuwe business magazine van Almere City FC.
Brasserie Bakboord is sinds 2018 in handen van Van der Meer. Als eigenaar van viersterrenhotel Superior Design Hotel The Albus en het Amsterdamse toprestaurant Senses by Lars Bertelsen maakt hij faam en wordt hij benaderd wanneer de huidige eigenaar van de brasserie wordt vermist. “Eerst had ik daar geen interesse in, maar hoe meer er duidelijk werd over het lot van Edwin Takens, des te meer het idee begon te groeien dat de brasserie een doorstart verdiende. Het is sinds de opening in 2000 een begrip in Almere Haven. Ik heb er zelf gegeten, een van mijn dochters heeft er ook stage gelopen. Het is een mooi bedrijf met zeer betrokken personeel die het restaurant in een moeilijke tijd draaiende heeft gehouden. Het stond voor mij dan ook buiten kijf dat ik het personeel zo snel mogelijk duidelijk kon maken dat er voor hen niets zou veranderen. De overname was snel beklonken.”
Om hem heen ziet hij de ingrijpende gevolgen van de coronacrisis. Hij kent een hoop ondernemers waar het water aan de lippen staat: “Ondernemers die altijd ziel en zaligheid in de strijd gooien en nu de auto moeten verkopen of een tweede hypotheek op hun huis nemen om de huur te kunnen betalen. Het is schrijnend. En dan heb ik het nog niet over de uitstaande rekeningen aan crediteuren en belastingdienst. Veel van deze ondernemers moeten nu ook nog een manier vinden om de uitgestelde betaling te financieren. Er moeten veel meer seinen op groen om ondernemers te helpen. En het is wat de regering zegt: dat moeten we samen doen. Dus ook mét de horecaondernemers.”
Voor hemzelf valt de schade gelukkig mee. “Het is teleurstellend dat je een aantal maanden geen omzet kunt draaien. Niet kunnen werken is toch een aanslag op het moraal van de medewerkers,” zegt Van der Meer. Hij heeft altijd het uitgangspunt dat bezoekers blijven komen als de kwaliteit erg goed is. “Het gaat om de beleving. Geld investeren en meteen geld verdienen is niet de insteek. Je moet iets creëren waardoor het drukker wordt. Dat doe je niet door te beknibbelen. Elk jaar sinds de overname hebben we dan ook groot geïnvesteerd.” Afgelopen winter werden alle houten vloeren uit het restaurant gesloopt en de nieuwe vloer voorzien van akoestische vloerbedekking, alle kozijnen binnen kregen een frisse kleur en het terras aan het Gooimeer is ingericht als loungeterras. Mede ingegeven door corona is de tafelindeling in het restaurant opnieuw ingedeeld; minder tafels en stoelen, meer afstand van elkaar zodat de gasten meer privacy hebben. Ook het terras aan de havenkant is onder handen genomen. Op 160 vierkante meter hout kun je nu fantastisch buiten zitten.
In juni 2020 mocht hij nog open met zijn volledig vernieuwde brasserie. “Met chefkok Lars aan het roer, die nu verantwoordelijk is voor twee van mijn keukens, konden we in de zomer kwalitatief nog beter eten serveren voor dezelfde prijs. We hebben het menu aangepast, de wijnkaart aangepast. De muziek aangepast om een jonger publiek te bereiken. We hebben het ontzettend goed gedaan, volle bak gedraaid met elke dag twee shifts lunch en twee shifts diner. Maar we hebben nog geen inhaalslag kunnen maken om onze investeringen terug te verdienen. Dat is ook in 2020 nog niet gebeurd, maar we kijken positief uit naar de toekomst. Dat moet je ook doen, ook voor je eigen moraal.”
Zelf heeft hij geen moeite zijn moraal hoog te houden, hij heeft er alle vertrouwen in dat het weer goed komt. Die overtuiging houdt hij over aan de meest recente lockdown. Van der Meer lacht. “We hebben nog nooit zo’n goede kerst gedraaid. We hadden een vier- of vijfgangen afhaalmenu en er werd zo goed verkocht dat de koelingen vol zaten en zelfs de wijnkoelkasten gebruikt werden als opslag voor het eten. In totaal zijn er 850 mensen gelukkig gemaakt tijdens de Kerst. Onze afhaalservice draait erg goed, vooral in het weekend is het erg druk. Het is gelukt om -onder andere via social media- een grote nieuwe groep mensen te bereiken, die nog nooit in ons restaurant zijn geweest. De reacties zijn laaiend enthousiast en hebben ons veel naamsbekendheid opgeleverd. Sommige klanten hebben in deze korte periode al vijf keer besteld.”
In Almere Haven kunnen we niet wachten tot de boel weer open mag. “We moeten snel terug naar het normaal, zodat we elkaar weer kunnen knuffelen en de hand schudden,” sluit hij positief af.