De rode wagon van Almere City FC is aangekomen bij één van de laatste stations voor de seizoensontknoping. De komende drie wedstrijden moet duidelijk worden of de betaald voetbalclub uit Flevoland aanspraak mag maken op het predicaat ‘Eredivisieclub’.
Het hele seizoen is Almere City FC al met die welgevallen eretitel in de weer. De voetbalclub lanceerde in de laatste periode de campagne ‘The Ultimate Stretch’ met partner MASCOT WORKWEAR. Het was tot de laatste competitieronde spannend, maar wat Almere City FC afgelopen woensdag ook tegen Jong PSV had gedaan: de tweede plek ging door een doelpunt in Rotterdam naar Go Ahead Eagles, waardoor die ploeg volgend seizoen sowieso de Eredivisie in mag.
Zes teams (De Graafschap, Almere City FC, NAC, Volendam, N.E.C. en Roda) mogen samen met de nummer 16 uit de Eredivisie uitmaken wie het laatste play-off ticket af mag stempelen.
Laatste jaar
Voor Almere City FC is seizoen 2020-2021 het laatste jaar van het vijfjarenplan dat in 2016 werd ontwikkeld en geïmplementeerd door algemeen directeur John Bes, in samenspraak met de Raad van Commissarissen. Bes herinnert zich nog hoe hij de eerste punten op papier zette voor het plan: ,,In grote lijnen gaat het om grip te krijgen op een ongrijpbare wereld. De voetbalwereld is megacomplex en staat altijd aan. In deze 24/7 wereld is het moeilijk gebleken om met z’n allen hetzelfde doel na te streven, dat ook structureel vol te houden en je niet te laten afleiden door sportieve resultaten.”
Bes bewijst met zijn team dat het kan. In het plan zijn destijds zes stippen aan de horizon gezet, die nagenoeg allemaal gerealiseerd zijn. Zo werd als eerste het maatschappelijke programma ‘Almere & the City’ gelanceerd met als doel het draagvlak voor de club in de stad te verstevigen en te vergroten. Dankzij de inmenging van grote partners als Rabobank Almere en Voiceworks konden de einddoelen van de maatschappelijke ambities al vroeg worden afgevinkt. Ook de jeugdopleiding van de club werd succesvol langs de meetlat gelegd. De clubleiding voorzag een status als ‘nationale jeugdopleiding’. Omdat de KNVB in de tussentijd de certificering van de jeugdopleidingen had aangepast, werd de doelstelling aangepast naar een plek bij de beste 15 opleidingsinstituten van Nederland op basis van een aantal KPI’s.
Het behalen van het Eredivisieschap zou een gouden wikkel vormen voor het plan, dat uitgaat van een stapsgewijze ontwikkeling van Almere City FC van vaste bewoner van het rechterrijtje in de KKD naar een stabiele club in de Eredivisie in de toekomst. Bes: ,,De sportieve prestatie is natuurlijk waar iedereen als eerst naar kijkt, maar het is ook het onderdeel waar je het minst directe invloed op kunt uitoefenen. De sportieve basis van het plan was dan ook dat wij in alle opzichten Eredivisiewaardig zouden moeten worden, waardoor de kans op promotie groter wordt en handhaving in de Eredivisie waarschijnlijker. Belangrijke elementen in dit streven (zoals een reëel spelersbudget, een goede technische-, medische-, fysieke-, en scoutingstaf, trainingsfaciliteiten, chefkok, stadioncapaciteit en natuurgras) zijn gedurende de looptijd van het plan gerealiseerd.
Uitverkocht huis
In het plan van 2016 werd gerept over een nieuw stadion met een capaciteit van 4.500 plaatsen. Volgens de overlevering is voor dit aantal gekozen, omdat Almere City FC daarmee meteen niet meer onlosmakelijk verbonden zou zijn met de quizvraag “Wat is het kleinste betaald voetbalstadion van Nederland?”. In de zomer van 2019 werd de eerste paal van het nieuwe stadion ceremonieel de bodem in geslagen door eigenaar Lesley Bamberger en kwamen de architecten met wat pas- en meetwerk tot een capaciteit van 4.501 plaatsen.
Een van de meest uitdagende doelstellingen in het vijfjarenplan was om alle beschikbare stoelen ook daadwerkelijk bezet te hebben. Opmerkelijk is dat ook deze mijlpaal uitgerekend in het afgelopen jaar werd gehaald. Dankzij ‘Project 4.501’, waarbij Almere City FC in coronatijd seizoenkaarten aanbood voor een symbolische prijs van €45,01, draaide het Yanmar Stadion medio februari het bordje ‘uitverkocht’ om: een topprestatie in een jaar waarin het coronavirus de lakens uitdeelt.
Sponsors en partners
Almere City FC staat er inmiddels goed op in de stad, bij de supporters en de KNVB. Steeds meer kijkt men naar Almere City als de club waar men kijkt naar wat wél kan. De daadwerkelijke spierballen die de club kan tonen in het coronaseizoen zijn voornamelijk mogelijk gemaakt door de daadkrachtige businessclub van Almere City FC. Al vanaf het begin van de crisis lieten zij via het platform ditkanwelinalmere.nl zien welke mooie initiatieven en samenwerkingen er ontstaan wanneer businessclubleden elkaar opzoeken en de creatieve ruimte pakken om te ondernemen. Het positieve geluid, tussen de negatieve krantenkoppen door, was een soort tegengif en zorgde ervoor dat de businessclub in seizoen 2020-2021 niet alleen een 100% verlengingsratio had, maar zelfs met meer dan twintig partijen kon groeien. De eerder gekozen strategie om de businessclub onafhankelijk van wedstrijden en sportieve resultaten te laten groeien pakte juist in Coronatijd goed uit.
Om die groei op supporters- en businessgebied ook de volgende seizoenen te verwezenlijken wordt achter de schermen keihard gewerkt aan het volgende plan, dat dit keer drie seizoenen betreft. Wederom wordt er een helder einddoel beschreven dat in de zomer van 2024 moet zijn behaald. Doelstelling is ook nu weer om businesspartners en seizoenkaarthouders mee te nemen in het verhaal van de club en hen te betrekken en bij succes ook te belonen.
Onlangs trok de commerciële afdeling van Almere City FC met de officiële spelersbus de stad in om de nieuwe proposities te toetsen. Op verschillende locaties werd er in de bus gesproken met partners van de club, o.a. over hoe zij de huidige crisis zijn doorgekomen. De bus trok langs partners als Van Raaijen en Voiceworks, maar ook langs de Grote Markt in Almere Centrum waar horecaondernemers Anno en Le Baron hard zijn geraakt door de coronacrisis. Het moraal blijft bij deze partijen hoog, zo blijkt uit de gesprekken die John Bes, commercieel manager Wouter Griekspoor en Partnership Marketeer Tom Pruim met de ondernemers voerden. Aan het einde van de gesprekken werden ook nog eens de partnerovereenkomsten verlengd. Een mooi statement waaruit blijkt dat Almere achter de club blijft staan en de club achter de stad en haar ondernemers.
Bes: ,,Het is belangrijk dat we elkaar niet laten vallen. Juist nu niet. We zitten samen in een wedstrijd die we hoe dan ook gaan winnen. Wellicht dit seizoen al en anders toch zeker gedurende de looptijd van het nieuwe driejarenplan”.
Foto: Kristian Krijgsman