Almere City FC scoort goed in het recente Fanonderzoek van de KNVB, uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw. De sfeer in het stadion is in het seizoen 2019-2020 met zes procentpunten gestegen en behoort nu tot de top van de Keuken Kampioen Divisie. Qua gastvriendelijkheid doet Almere City FC het in 2019-2020 bijna 10 procentpunten (95%) beter dan vergelijkbare clusterteams als FC Volendam en MVV Maastricht.
De goede recensies ten spijt, kijken de supporters van Almere City FC wel halsreikend uit naar het einde van de verbouwing. Als er al kritiek werd geuit door de City-supporters, dan had die kritiek vooral betrekking op het gebrek aan faciliteiten tijdens het verbouwingsjaar 2019-2020. Het Yanmar Stadion moest vier procentpunten toegeven op de waardering van de faciliteiten vorig seizoen.
Catering
Toch was juist op het gebied van die faciliteiten het grootste succes te vieren. De waardering van catering maakt dit seizoen een sprongetje van 13% ten opzichte van 2018-2019, toen de catering nog werd uitbesteed aan een externe partij. En hoewel het cijfer nog onder het KKD-gemiddelde ligt, is er zeker hoop op een nog betere uitkomst.
De grootste bottlenecks, zo blijkt uit het onderzoek, zijn namelijk de lange wachtrijen en een gebrek aan verkooppunten. Met de oplevering van het nieuwe stadion binnen handbereik, lijkt het euvel dan ook voor volgend seizoen verholpen. Sowieso is met een unieke FEBO-muur tijdens dit seizoen al zachtjes een begin gemaakt aan een hele nieuwe ervaring.
Communicatie
De communicatie vanuit City wordt de afgelopen seizoenen goed gewaardeerd. Scoorde de club uit Flevoland twee seizoenen geleden nog een percentage van 78%, momenteel is een record van 89% tevreden met wat Almere City FC de ether inslingert. Dit ligt ver boven het clustergemiddelde (79%) en het gemiddelde van alle Keuken Kampioen Divisie-teams (83%).
De respondenten consumeren op alle kanalen nieuws van de club, maar op Twitter en Instagram ligt de grootste behoefte.
Ticketing
De ticketshop van Almere City FC behoeft nog wel aanpassingen. Hoewel de shop 72% scoort op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, en daarmee ver boven het cluster uitkomt (59%), willen supporters graag verbeteringen zien in overzichtelijkheid en het betaalsysteem. Ook is er een diepgewortelde wens om kaartjes te koppelen aan een gebruiker.
Marketing manager Perry Hendriks is blij met de resultaten: ,,We wisten voorafgaand aan het seizoen aan wat voor avontuur we begonnen met de verbouwing. Het is een pluim aan de hardwerkende collega’s dat we zelfs in het verbouwingsjaar mooie stappen hebben kunnen maken. We kijken vol vertrouwen naar de toekomst in ons nieuwe Yanmar Stadion.”
Foto: Ron Baltus / sportshots.pro