Onlangs verscheen in Voetbal International een verhaal over Almere City FC. Bij de club waren we zo blij met het artikel, dat we de hoofdredactie toestemming vroegen om een deel van het verhaal op de site te plaatsen. Lees na de link het verhaal, zonder dat hiervoor geabonneerd hoeft te zijn.
,,Ze noemen zichzelf eigenwijs en verhullen hun ambities niet. Een portret van ’s lands jongste profclub Almere City FC, die steeds nadrukkelijker rammelt aan de poorten van de Eredivisie. ‘De groei is er nog lang niet uit.’
Het moet voor de spelers van Almere City FC en Jong AZ begin november een aparte gewaarwording zijn geweest. Clubmascotte Ally de Aap die in een leeg Yanmar Stadion opduikt vanuit een door een steward voortgeduwde vuilniscontainer, om van daaruit een kartonnen bord op te diepen. Stop the Count luidt daarop de boodschap, die ook voor de televisiecamera’s duidelijk zichtbaar is. Want Almere City heeft zojuist de score geopend en is daarmee koploper van de Keuken Kampioen Divisie geworden.
De mascotte van de club uit Flevoland heeft door dergelijke apenstreken inmiddels een cultstatus verworden. Zo drapeerde hij eens een Almere-shawl om het standbeeld van FC Utrecht-eigenaar Frans van Seumeren en klom hij tijdens een wedstrijd op het stadiondak. ‘Ally staat voor wat wij als club willen zijn’, zegt marketingmanager/geestelijk vader Perry Hendriks. ‘Eigenwijs en brutaal, niet bang om de boel een beetje op te schudden.’
Bij Almere City FC gaan veel dingen net even anders. De hoofdtribune staat achter een van de doelen, sponsors netwerken tijdens een sportontbijt in plaats van een borrel en door de hele club hangen schermen waarop wordt te zien is of de gestelde targets worden gerealiseerd, variërend van het eerste elftal tot en met de horeca. Veel daarvan komt uit de koker van de in 2016 aangetreden directeur John Bes, die zichzelf omschrijft als ‘onverbeterlijke optimist’. Bes: ‘Ik ben niet van: Het kan niet. Of: hebben we al geprobeerd. Ik denk in kansen, en fouten maken juich ik toe, op voorwaarde dat die het begin zijn van een nieuw succes.’
Bes ging direct na zijn aanstelling aan de slag met een vijfjarenplan, Anders Beter. Aan het einde van dit seizoen komt die cyclus tot voltooiing. Veel gestelde doelen zijn al gerealiseerd, van uitbreiding van de stadioncapaciteit, de bezettingsgraad en de businessclub, tot verbetering van de faciliteiten. Promotie moet het harde werk bekronen.
Meer lezen? Lees hier het volledige verhaal op de site van Voetbal International.