Almere City FC: een terugblik op 2018 (3/3

2018. Wat een mooi jaar voor Almere City FC. Met de nieuwjaarsborrel in het vooruitzicht op 9 januari aanstaande, blikken wij vast terug op wat het afgelopen jaar de club allemaal heeft gebracht. Vandaag het laatste deel.

De lat ligt bij Almere City FC steeds hoger in 2018. Ook aan publiekszijde brengt de opmars in de play-offs veel teweeg. In de finale van de play-offs tegen De Graafschap wordt een noodtribune gebouwd en ziet een recordaantal van 3.430 supporters hoe Almere City FC gelijk speelt. Ook als het nieuwe seizoen begint, blijven de supporters komen. Op basis van de succesreeks kopen in totaal 1.280 fans een seizoenkaart. Drie keer in de eerste seizoenshelft is het Yanmar Stadion uitverkocht: op 5 oktober bij Almere City – N.E.C., waarbij de terugkeer van Jack de Gier wordt gevierd, vrijdag 19 oktober tegen Go Ahead Eagles en vrijdag 14 december tegen Jong Ajax, wanneer de club allang niet meer in goede doen verkeert.

De cijfers mogen er zijn. In de eerste seizoenshelft van 2018-2019 trekt Almere City 19.454 toeschouwers. De eerste negen wedstrijden van seizoen 2017-2018 waren dat er 12.985, een serieuze stijging derhalve. Almere City FC komt sportief als een bezetene uit de startblokken en dingt lange tijd mee om het kampioenschap in de eerste periode. De club staat zelfs in oktober een week bovenaan de competitieranglijst en kent de beste seizoenstart ooit met 22 punten uit de eerste negen wedstrijden. Daarna slaan blessures en schorsingen toe en lijkt Almere City het zelfvertrouwen kwijt. De ploeg mag dat op het trainingskamp begin 2019 in Athene zien te hervinden, wanneer de selectie zich weer op volle oorlogssterkte meldt voor de tweede helft van het Keuken Kampioen spektakel.
Supporters bij deze wedstrijden zien ook clubmascotte Ally de Aap, die vanaf augustus bij de club rondloopt, in optima forma. Tegen de Nijmegenaren gaat hij gekleed in Lederhosen om gestalte te geven aan het thema ‘Oktoberfest’, terwijl hij tegen de Deventenaren als een eagle op de dakrand balanceert. In beide gevallen claimt hij tv-minuten. Het lukt de primaat zelfs een contract af te dingen om een aantal concerten te dansen bij de populaire rapartiest Leafs. Ally is de verwezenlijking waar de jeugd in Almere voor staat, maar is ook populair onder volwassenen. Niet voor niets draagt de mascotte de geuzennaam van de stad, die gepropagandeerd wordt door het footballculturemerk Kamp Seedorf.

Almere omarmt de voetbalclub, ook mede vanwege de activiteiten die de maatschappelijke tak Almere & The City de afgelopen seizoenen ontplooit. Met de ondersteuning van Rabobank Almere en communicatiegigant Voiceworks schiet de voetbalclub steeds meer wortel in de maatschappij en is het de ambitie om binnen twee jaar 8.500 Almeerders op enigerlei manier kennis te laten maken met de voetbalclub. Of het nu kansarmen zijn of eenzame senioren, buurtbewoners of scholieren: met diverse projecten wordt de rode olievlek steeds verder uitgebreid in de provincie.

Een nieuw onderkomen
Het is niet verwonderlijk dat de ambities van de club eind november vorm krijgen met de aankondiging van een stadionverbouwing. Op basis van de recente ontwikkelingen en diverse haalbaarheidsstudies is er behoefte aan een onderkomen met een capaciteit tussen de 4.400 en 5.700 stoeltjes, waarbij ook ruimte is voor vernieuwing en uitbreiding op de zakelijke tribunes. De voorlopige plannen zijn nog niet bekrachtigd in bouwplannen en vergunningen, maar moeten op termijn zorgen voor een nieuw hoofdstuk van de jongste Betaald Voetbalclub van Nederland.
Kijk uit: lukt het de club om de ambities voor seizoen 2019 waar te maken? Almere City FC hoopt samen met supporters en business club partners op een succesvol nieuw hoofdstuk in 2019.
 

29 december 2018

Deel dit artikel: