Ruim 20 studenten van het MBO Almere komen elke vrijdag naar het Yanmar Stadion om hun opleiding Facilitaire Dienstverlening op verschillende manieren in de praktijk te brengen. Zij krijgen gastlessen van Businessclubleden en praktijkopdrachten die de opleiding feilloos aanvullen.
Enthousiasme
Docentes Irene Koning en Chantal Jansen-Vlooswijk begeleiden de groep en zijn razend enthousiast. Irene: ,,In het begin was het best wel even spannend. Maar je leert elke week weer, je overlegt met elkaar en dan zie je dat we steeds verder komen en dat de samenwerking leuk is en goed verloopt. Daar zijn we heel enorm enthousiast over.’’
Theorie in de praktijk
Volgens Chantal komt bij Almere City FC de praktijk perfect samen met de theorie. ,,Het mooiste, en dat zag je vooral bij de wedstrijdavond, is dat je heel veel kan vertellen in de theorie. Maar op het moment dat ze echt ervaren om ouderen te helpen zien ze pas hoe belangrijk het is dat je mensen verder helpt als gastheer of gastvrouw. Dat stukje zorg, welzijn en dienstverlening leren ze hier in de praktijk, dat kun je op school niet evenaren.’’
,,Wij proberen de verbinding te maken met de theorie’’ vervolgt de docente. ,,Zo hadden wij laatst een gastles van Robert Mienstra (Almere DEZE WEEK) die uitlegde hoe je omgaat met interviews en wat respect is en dat is iets wat ze gewoon in de lessen krijgen. Hij legde alle stappen van zijn werkzaamheden uit en zo zie je dat elke keer de verbinding vanuit de gastles wordt gemaakt met de theorie.’’
Vitale leerwijze
Volgens Irene is dit een manier van werken die cruciaal is voor de ontwikkeling van de studenten. ,,Ja, zo onthouden ze het gewoon veel beter dan uit de boeken. Op school maak je de opdrachten uit een boek en hier wordt het toegepast. Ze pakken het veel beter op en ze snappen het ook beter. Dat verschil zien we echt met de periode dat ze hier nog niet kwamen.’’
Leerlinge Manuela kan dat beamen. ,,Ik vind het hier leuker en ik leer in de praktijk meer dan uit de boeken op school. Je krijgt hier ook gewoon een stukje normen en waarden mee en je leert een professionele houding aan te nemen binnen een professioneel bedrijf.’’
Beste naar boven halen
Het brengt volgens Irene bovendien meer in leerlingen naar boven. ,,Net, bij het uitzetten van een speurtocht voor kinderen, zag ik een mooi voorbeeld. Een meisje dat in de klas nooit meer doet dan aanwezig zijn pakte nu resoluut de leiding op, ging dingen verbeteren, voordoen en ik dacht: dit heb ik nog nooit gezien van haar. Je ziet hier gewoon van alles gebeuren, hier doen we het voor. Heel veel studenten zijn gewoon praktijkgericht, uit de boeken stampen is gewoon niet hun ding.’’
Vrijheid
De samenwerking loopt volgens de leraren dus goed en zo hopen ze dat die nog lang niet ten einde loopt. ,,We hopen dit nog heel lang door te zetten want we worden er heel gelukkig van, dat merk ik aan mijzelf ook. Ik ben een docent en als ik in een klaslokaal lesgeef dan vind ik dat hartstikke leuk, ik heb daar voor geleerd, dat is prima. Maar als ik hier ben ervaar ik hetzelfde als de leerlingen. Je voelt een soort vrijheid, je kunt iets doen in de praktijk en meteen de leerlingen op zaken wijzen waar ze iets van kunnen leren.’’