Van Bemmel: 'Almere City FC niet voor iedereen'

,,Van Wijnen is niet voor iedereen. Voor Almere City FC moet dat ook gelden. Als je wil uitblinken moet je de beste mensen om je heen verzamelen. Anders wordt het niks.” Aan het woord is Cees van Bemmel, directievoorzitter van Van Wijnen Groep N.V.

Door Wesley Verboom

De eerste zin in dit verhaal is een kreet die stond bij een advertentie van bouw- en projectontwikkelingsbedrijf Van Wijnen. De hoofdsponsor van Almere City FC is zich dankzij de crisis op een iets andere markt gaan richten. ,,We doen meer in beheer en onderhoud. Het kaf is van het koren gescheiden. Degenen die niet presteerden zijn weg, maar het meest belangrijke is: De klant is weer koning. Het is niet alleen belangrijk dat wij goed kunnen bouwen. Het gaat erom wat de klant wil. Zo moet het bij voetbal ook zijn. Je moet voor de tribune spelen. Er moet spektakel zijn en je moet alleen gaan voor de eerste plek. Als je toch verliest, moet je strijdend ten onder gaan.”

De hoofdsponsor van Almere City FC legt de lat steeds hoger. Van Wijnen is een van de vooraanstaande bouw- en projectontwikkeling concerns van Nederland. De organisatie heeft 23 vestigingen en staat voor een onafhankelijke nationaal opererende groep van ondernemingen, die streeft naar het creatief beantwoorden van de vraag naar ontwikkeling, levering en financiering van hoogwaardige bouwwerken. ,,De kredietcrisis heeft ons een hoop goede dingen gebracht”, vertelt Van Bemmel. ,,De ballast is uit ons bedrijf. De lijnen zijn korter geworden. Verder is onze organisatie verjongd. Daardoor hebben wij ook meer kunnen doen aan innovatie, onder meer op het gebied van ICT. Met als resultaat dat de kostprijs lager is geworden. Daarnaast is de bouwtijd met de helft verkort.”

Tien minuten

Van Bemmel, die graag de link legt tussen een homogene voetbalploeg en zijn organisatie, is er zeker van dat Almere City FC binnen twee jaar bovenin het linkerrijtje van de Jupiler League kan spelen. Het gesprek over contractverlenging was heel kort. ,,Wij zijn altijd kort van stof. Ik heb een hekel aan nutteloos vergaderen. Arie van Eijden (voorzitter RvC Almere City, redactie) was hier en we waren er binnen tien minuten uit. We houden niet van het kat–en–muisspelletje.”

Die slagvaardigheid typeert Van Wijnen. ,,De bouw is redelijk hiërarchisch”, legt Van Bemmel uit. ,,Ik ben opgevoed om de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk neer te leggen.”

De directeur, die in het verleden onder meer wethouder in Almere was, staat altijd open voor ideeën. ,,In onze organisatie hebben we een gezelschap bestaande uit medewerkers onder de dertig jaar die als een soort 'luis in de pels' mee klankborden. Veranderingen gaan supersnel. Een paar jaar geleden riep iemand uit de klankgroep: 'Cees, hoe kan het nou dat jij het hebt over verantwoordelijkheid onderin, maar dat wij niet vrij op internet mogen?' Dat hebben we nog dezelfde dag omgegooid. Het resultaat: nu wordt er soms zelfs in het weekend vanuit huis keihard gewerkt.”

Wijze woorden

Van Bemmel ziet die betrokkenheid ook bij Almere City FC. ,,Met de verlenging van ons sponsorcontract geven wij het signaal af vertrouwen te hebben in de toekomst van deze betaald voetbalorganisatie. De club gaat het tiende jaar van het bestaan in en wij hopen middels deze verlenging dat zowel het bedrijfsleven als het publiek de club verder zal omarmen.” Het kopstuk besluit het gesprek met wijze woorden: ,,De eerste honderd jaar zijn altijd het moeilijkst. Het is daarom belangrijk dat je mensen om je heen verzamelt met wie je een klik hebt en die jou aanvullen. Zo behaal je het beste resultaat.”

Fotobijschrift: Cees van Vliet en Cees van Bemmel met de selectie van Almere City FC op de achtergrond. Fotograaf: Ron Baltus; www.sportshots.pro

16 november 2014

Deel dit artikel: